Studenten starten eigen durfkapitaalfonds: meer dan 1 miljoen euro naar studenten startups

Eindhoven – Een groep Brabantse studenten is een durfkapitaalfonds gestart waarmee het studenten start-ups in Brabant wil helpen met het verkrijgen van financiering. Het fonds, Round One Ventures, heeft inmiddels meer dan 1 miljoen euro opgehaald en is klaar om te beginnen met de eerste investeringen. Het dagelijks bestuur van het fonds ligt volledig in de handen van een groep studenten die zich naast hun studie vrijwillig inzetten om het ondernemersklimaat onder studenten te verbeteren. Hiermee is het fonds het eerste van zijn soort in de provincie Noord-Brabant.

Bestuur van Round One. Van links naar rechts: Rikke Schrauwen, Jur van Bergen, Jules de Bruin, Cas Verstappen en Max Moonen

Ondernemerschap is van groot belang voor regionale economieën. Brabant onderscheidt zich als snelst groeiende onder de grote startup ecosystemen in Nederland. De provincie telt inmiddels ruim 700 verschillende startups die samen meer dan 16 duizend banen genereren in de regio. Het aantal startups concentreert zich vooral rond de grote onderwijsinstellingen zoals de Technische Universiteit Eindhoven, de Universiteit van Tilburg en de JADS in Den Bosch. Het fonds wil zich inzetten om studenten al in een vroeg stadium kennis te laten maken met ondernemerschap en hen de mogelijkheid bieden om door te groeien. Naast de benodigde financiële middelen, zet het fonds zich ook in om de startups te begeleiden en aan ervaren ondernemers uit de regio te koppelen. “Het idee ontstond toen wij maar lastig kapitaal konden vinden om de eerste stappen als ondernemer te zetten, zodoende zijn we ons eigen fonds begonnen”, volgens de studenten zelf.

Waar andere grootschalige durfkapitaalfondsen vaak meerdere honderden miljoenen te besteden hebben, lijkt het studentenfonds relatief klein. Soortgelijke fondsen zijn echter succesvol gebleken in onder andere Austin (Verenigde Staten), Berlijn (Duitsland), Amsterdam en Enschede. “Ons voordeel is dat we letterlijk met de ondernemers in de collegebanken zitten. Hierdoor kunnen we er ontzettend vroeg bij zijn en is de drempel een stuk lager”. Via het fonds willen de studenten meer dan twintig startups financieel ondersteunen met investeringen tussen de 25 tot 75 duizend euro.

Investeerders

Het fonds is gevuld met investeringen vanuit een aantal succesvolle ondernemers uit de regio. Volgens Jur van Bergen, een van de oprichters van het fonds, doen deze investeerders dit vooral om studenten met een mooi en veelbelovend idee te helpen om dit tot werkelijkheid te brengen. Een aantal grote namen zijn betrokken bij het initiatief zoals Peter Wennink, CEO van ASML, Robert van der Wallen, oprichter van BrandLoyalty en voorzitter van de raad van commissarissen van PSV en Daan Kersten, CEO van PhotonFirst. Ook de Technische Universiteit Eindhoven en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij scharen zich achter het fonds en zijn betrokken als investeerders.

Ondertussen zijn de studenten hard bezig om het fonds verder aan te vullen. “Momenteel staat de teller op ruim 1 miljoen euro. Het streven is om aan het eind van dit jaar een bedrag van 2.5 miljoen euro te bereiken”.

For more information please contact our community manager at cas@roundone.ventures

VDL Groep investeert in studenten durfkapitaalfonds Round One Ventures